Thursday 21 November 2019

TINDAKAN KETIKA DISERANG LEBAH

Lebah cukup 'marah' jika sarangnya diganggu. Namun, dalam banyak keadaan, kita tidak sedar telah mengganggu sarang lebah. Apa yang disedari hanya apabila sekumpulan lebah telah menyerang.

Cara berkesan ialah secepat mungkin meninggalkan kumpulan lebah itu. Namun, perlu diingatkan, selaju mana kita berlari, lebah lebih laju untuk mengejar kita.

Pun begitu, lebah tidak akan mengejar kita jauh dari sarangnya. Jadi, jika kita telah jauh meninggalkan sarangnya, kita sudah boleh dianggap selamat daripada terus menjadi mangsa gigitan lebah.

Satu lagi cara mengelak serangan lebah ialah merebahkan diri atau menirap di atas tanah. Tutup bahagian sensitif seperti muka dengan pakaian atau rapatkan dengan tanah.

Kumpulan lebah tidak akan terus menyerang jika kita sudah berada di paras paling rendah. Lainlah jika lebah itu sememang sudah berada di bahagian badan kita sejak awal lagi.

Jangan pandang mudah soal sengatan lebah. Lebah ada banyak jenis dan setengahnya mempunyai sengatan yang sangat berbisa yang boleh menyebabkan maut jika menerima banyak sengatan.

Jadi, dapatkan rawatan segera jika terkena sengatan lebah.

No comments:

Post a Comment