Kentucky Fried Chicken (KFC) sinonim dengan
ayam goreng biarpun ia juga memasarkan menu lain. Jenama KFC terkenal di
seluruh dunia dengan 25,000 buah cawangan. Di Malaysia sahaja terdapat lebih 600
buah cawangan. Bayangkan berapa besar pasaran franchise KFC ini.
Jenama KFC mula dicipta pada tahun 1939 di
Corbin, Kentucky, Amerika Syarikat. Pada tahun 1952, francais pertama
beroperasi di South Lake, Utah oleh Harland Sanders dan Pete Harman.
KFC
mula bertapak di Malaysia buat pertama kali pada tahun 1973 di Jalan Tuanku
Abdul Rahman.
KFC jenama terkenal. Biarpun ia berasaskan gaya
hidup Amerika Syarikat atau Barat, mesyarakat seluruh dunia menyukainya. Sebab
itu, apabila China membenarkan pelaburan asing masuk ke negara tersebut, berpusu-pusu
rakyat China ingin merasai bagaimana rasa ayam KFC. Kira-kira 5000 outlets
dibuka dan kekal sampai sekarang di China.
Dengan kata lain, KFC dimakan atau diminati
semua bangsa di semua benua oleh penganut semua agama dan fahaman. KFC mencerminkan
simbol kebebasan untuk sesiapa memilihnya atau sebaliknya.
Perniagaan KFC bukan sahaja dilihat pada
operasi cawangan menjual ayam goreng. Ia satu bentuk perniagaan yang memerlukan
pembekalan bahan mentah, khususnya ayam yang banyak.
Di sinilah wujud satu prospek perniagaan yang besar dalam pembekalan ayam halal. Ia bukan jumlah yang kecil. Perkembangan KFC di Malaysia telah membuka industri ayam halal yang cukup berdaya maju. Ia bukan sahaja membekalkan ayam kepada KFC, bahkan kepada industri ayam halal keseluruhan di negara Malaysia.
Bayangkan jika pemilik KFC Malaysia atau
mereka yang berurusan dengan KFC Malaysia dalam pembekalan ayam halal dapat
menembusi permintaan ayam antarabangsa. Jumlahnya tentu besar dan
menguntungkan.
KFC Malaysia dimiliki syarikat Islam.
Apa-apa kepentingan atau keuntungan perniagaan KFC adalah milik orang Islam.
Jika rugi, maka kerugian adalah dialami orang Islam.
Pemilik KFC Malaysia berusaha mengembangkan
perniagaan di luar negara, khususnya untuk memperkenalkan menu ayam halal. Ini
bukan satu jihad yang kecil. Menyediakan sesuatu yang halal adalah fardu
kifayah.
Perniagaan ayam halal bukan sahaja satu
fardu kifayah, tetapi juga satu perniagaan yang menguntungkan. Sebab itu, bukan
Islam turut serta dalam perniagaan produk halal kerana yakin kepada pulangan
yang besar.
Rangkaian perniagaan KFC adalah berasaskan
kepada konsep perniagaan sepenuhnya. Pemiliknya akan mengambil kira soal untung
dan rugi. Jika perniagaan mengalami kerugian berterusan, tidak mustahil franchise
dipegang akan dilepaskan kepada entiti lain. Bayangkan jika entiti itu nanti
bukan milik bukan Islam. Bukan Islam sudah lama mencari peluang untuk memegang
franchise KFC di Malaysia kerana yakin kepada keuntungan yang besar untuk
tempoh lama.
Jihad membangunkan ekonomi Islam bukan
mudah. Banyak cabaran dan halangan. Amat malang jika ia berpunca sikap orang
Islam sendiri. Bagaimana KFC Malaysia ingin melebarkan sayap dengan membeli
atau menguasai franchise KFC di luar negara jika di Malaysia sendiri
diruntuhkan oleh orang Islam sendiri.
Di sinilah wujud satu prospek perniagaan yang besar dalam pembekalan ayam halal. Ia bukan jumlah yang kecil. Perkembangan KFC di Malaysia telah membuka industri ayam halal yang cukup berdaya maju. Ia bukan sahaja membekalkan ayam kepada KFC, bahkan kepada industri ayam halal keseluruhan di negara Malaysia.
No comments:
Post a Comment