Sunday 14 May 2023

SIFAT PENGASIH DAPAT GANJARAN SYURGA

 
Daripada Saad bin Ubadah RA, Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya Allah hanya merahmati hamba-hambaNya yang pengasih" (Sahih Bukhari No: 1284). Status: Hadis Sahih
 
Sifat penyayang dan pengasih adalah dituntut pada setiap Muslim. Allah hanya merahmati Muslim yang memiliki sifat kasih sayang kepada sesama manusia dan makhluk lain untuk diberi ganjaran syurga.
 
Milikilah sifat kasih sayang terhadap orang lain. Antaranya  ialah sifat saling hormat menghormati, saling bermaafan serta sifat membantu mereka yang sedang menghadapi musibah sama ada dengan wang ringgit, tenaga mahupun pandangan dan nasihat.
 
Suburkanlah sifat mengasihi orang lain dengan mendoakan kebaikan, membantu mereka yang sedang kesempitan, memberi makan orang yang kelaparan serta mengunjungi orang sakit dan yang ditimpa musibah.
 
Jika kita ingin dirahmati Allah, maka milikilah sifat pengasih terhadap orang lain. Islam agama yang mulia dan berakhlak.
 
Jika kita benci atau tidak suka kepada kejahatan seseorang, lakukan dengan cara yang dibenarkan syarak bukan dengan cara memaki hamun di laman sosial. Jangan kita berlebih-lebihan dalam sikap marah sehingga memutuskan hubungan.
 
Dari Anas bin Malik, sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda: “Janganlah kamu saling membenci, jangan saling iri hati, saling bermusuhan, saling memutuskan hubungan dan jadilah hamba-hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Muslim untuk menjauhi saudaranya lebih dari tiga hari” (Hadis riwayat Bukhari No: 5605) Status: Hadis Sahih
 
Ingatlah, sikap bermusuhan amat dibenci oleh Allah. Jadilah kita umat yang bersaudara.
 
Dari Aisyah katanya: Rasulullah SAW bersabda: “Manusia yang paling dibenci Allah adalah yang keras kepala dan suka bermusuh” (Hadis riwayat Bukhari No: 6651) Status: Hadis Sahih

No comments:

Post a Comment