Monday 3 April 2023

JANGAN BERDEBAT DENGAN ORANG BODOH

 
Di satu kawasan padang ragut yang luat, tinggal pelbagai jenis haiwan. Hubungan mereka rapat, tetapi sering berlaku percanggahan pendapat yang kadang-kadang tidak dapat diselesaikan, melainkan melalui keputusan oleh pemerintah.
 
Pada suatu hari, keldai berkata kepada harimau: "Rumput berwarna biru". Harimau itu menjawab:  "Tidak, rumput hijau."
 
Perbezaan pendapat itu menjadi panas, dan kedua-duanya memutuskan untuk menyerahkan kepada timbang tara, dan untuk ini mereka pergi ke hadapan singa, Raja Hutan.
 
Apabila sampai di hadapan singa, kaldai terus bersuara: "Duli Yang Maha Mulia, adakah benar rumput berwarna biru?".
 
Singa pun menjawab: "Benar, rumput berwarna biru." Lalu keldai dengan bangga berkata: "Harimau tidak bersetuju dengan saya dan bercanggah dan mengganggu saya, tolong hukum dia."
 
Raja kemudian mengisytiharkan: "Harimau akan dihukum kena diam selama 5 tahun."
 
Keldai melompat dengan ceria dan meninggalkan tempat itu sambil berulang kali berkata: "Rumput berwarna biru".
 
Harimau reda menerima hukumannya, tetapi sebelum pergi meninggalkan tempat itu dia bertanya kepada singa: "Tuanku, mengapa kamu menghukum aku?, lagipun, rumput hijau."
 
Singa itu menjawab: "Sebenarnya, rumput hijau."
 
Harimau bertanya: "Jadi mengapa kamu menghukum saya?".
 
Singa itu menjawab: "Itu tiada kena mengena dengan persoalan sama ada rumput berwarna biru atau hijau. Hukuman itu adalah kerana tidak mungkin makhluk yang berani dan bijak seperti anda membuang masa berdebat dengan keldai, dan kemudian mengganggu saya dengan soalan itu.
 
Pembaziran masa yang paling teruk adalah berdebat dengan orang bodoh dan fanatik yang tidak peduli dengan kebenaran atau realiti, tetapi hanya kemenangan kepercayaan dan ilusinya. Jangan sekali-kali membuang masa pada hujah yang tidak masuk akal...
 
Ada orang yang, tidak kira berapa banyak bukti yang kita sampaikan kepada mereka, tidak dalam keupayaan untuk memahami, dan yang lain dibutakan oleh ego, kebencian dan kebencian, dan semua yang mereka mahukan adalah betul walaupun mereka tidak.
 
Apabila kejahilan menjerit, kecerdasan diam. Kedamaian dan ketenangan anda lebih bernilai.

Baca juga:
Bodohnya bergaduh di media sosial


No comments:

Post a Comment