Monday 25 November 2019

Silap kibar bendera


Kes 'mengibarkan' bendera Malaysia bukan yang sebenarnya pada upacara pembukaan Piala Lum Mun Chak MABA anjuran Persatuan Bola Keranjang Malaysia (MABA) perlu dipandang serius.

Bukan silap bendera, tetapi hina negara. Silap bendera adalah apabila menggunakan bendera negara, negeri atau berdera lain. Itu baru dikatakan tersilap.

Bendera dengan bintang lima bucu dan 11 jalur itu memang sengaja dicipta oleh individu tertentu. Satu penghinaan terhadap negara dan mempunyai niat buruk yang amat keji di sisi kedaulatan negara.

Mengenai ia tersilap 'kibar' pada upacara itu adalah soal kedua.

Perkara utama sekarang ialah sikap rakyat tidak bertanggunjawab yang mencipta grafik tersebut. Ternyata mereka bukan tersilap, tetapi sengaja dengan penuh sedar.

Kejadian menghina dan mempersendakan Jalur Gemilang memang sudah keterlaluan dilakukan di kalangan rakyat Malaysia yang sebenarnya tidak layak untuk terus kekal sebagai warganagara Malaysia.

Bukan sekali perkara ini berlaku. Sudah terlalu kerap sangat. Inilah bendera Malaysia Baharu?

Nilai sebuah bendera amat bermakna. Ia menjadi lambang kepada kedaulatan sesebuah negara.

Di medan peperangan, bendera diletakkan di barisan hadapan dipegang oleh tentera paling handal.

Jatuhnya bendera yang dipegang itu, maka dikira kalahlah negara berkenaan.

Sejarah peperangan pada zaman dahulu, tentera yang memegang bendera akan berusaha dengan sedaya upaya mempertahankan bendera agar tidak jatuh biarpun dalam keadaan dirinya telah cedera parah.

Hatta sebelah tangan telah putus dipotong pedang lawan, akan digunakan pula sebelah lagi tangan yang masih ada. Malah, setelah kedua-dua tangan dipotong, masih lagi menggunakan bahagian ketiak untuk mengepit bendera itu.

Itulah nilai sebuah bendera kepada mereka yang sayangkan negaranya. Demi sebuah bendera, rakyat yang setia sanggup melakukan apa sahaha, walaupun nyawanya melayang.

No comments:

Post a Comment