Friday, 23 September 2022

TAWAF AMALAN UTAMA KETIKA BERADA DI MAKKAH

 
Apa amalan yang lebih utama bila kita dijemput menjadi tetamu Allah di Makkah? Jawapannya ialah perbanyakkan tawaf. Begitulah yang Rasulullah SAW ajarkan dan itulah sunah yang baginda tinggalkan.
 
Syaikhul Islam Ibn Taimiyah menyatakan: “Tawaf mengelilingi Kaabah lebih utama daripada umrah bagi orang yang berada di Makkah, adalah perkara yang tidak diragui oleh orang yang memahami sunah Nabi dan amalan khalifah yang menggantikannya dan para sahabatnya, serta generasi salaf dan akhlak."
 
Alasannya, adalah kerana tawaf di Baitullah adalah ibadah dan qurbah yang paling afdal (cara mendekatkan diri kepada Allah) yang telah ditetapkan Allah dalam kitab-Nya, berdasarkan sabda Nabi-Nya.
 
Tawaf merupakan salah satu ibadah yang paling utama bagi penduduk Makkah. Iaitu orang-orang yang berada di Makkah, baik penduduk tempatan mahupun pendatang.
 
Tawaf juga merupakan ibadah khusus yang tidak boleh dilakukan oleh orang di kota lain.
Orang yang berada di Makkah sejak zaman Rasulullah dan zaman khulafa sentiasa melaksanakan tawaf pada setiap masa.
 
Dan lagi, Rasulullah SAW memerintahkan kepada mereka yang bertugas di Baitullah agar tidak menghalang sesiapa yang ingin melakukan tawaf pada bila-bila masa. Baginda bersabda: “Wahai Bani Abd Manaf, janganlah kamu melarang seseorang daripada melakukan tawaf di Kaabah dan solat pada bila-bila masa, baik malam mahupun siang”
 
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan bersihkanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, yang iktikaf, yang rukuk dan yang sujud.” (Surah al-Baqarah, ayat125)
 
Dalam ayat lain, firman Allah SWT bermaksud: “Dan sucikanlah rumah-Ku untuk orang-orang yang tawaf, orang-orang yang beribadah, orang-orang yang rukuk dan sujud.” (Surah al-Hajj, ayat 26)
 
Dalam dua ayat di atas, Allah menyebut tiga ibadah di Baitullah iaitu tawaf, iktikaf dan rukuk serta sujud.
 
Dengan mengutamakan yang paling istimewa dahulu iaitu tawaf. Kerana sebenarnya tawaf tidak disyariatkan kecuali di Baitil 'Atiq (rumah tua, Kaabah) berdasarkan kesepakatan para ulama. Begitu juga ulama bersepakat bahawa tawaf tidak boleh dilakukan di tempat selain Kaabah.
 
Adapun iktikaf boleh dilakukan di masjid-masjid lain. Begitu juga rukuk dan sujud boleh dilakukan di mana sahaja.
 
Nabi SAW bersabda bermaksud: “Menjadikan bumi sebagai masjid dan tempat bersuci bagi diriku” - (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
 
Maksudnya, Allah mengutamakan perkara yang paling istimewa dengan tempat itu. Sehingga mengutamakan sebutan tawaf. Kerana ibadah tawaf hanya berlaku khusus untuk Masjidil Haram. Barulah disebut iktikaf.
 
Kerana ia boleh dilakukan di Masjidil Haram dan masjid-masjid lain yang digunakan oleh umat Islam untuk menunaikan solat lima waktu. Seterusnya sebut tentang ibadah solat. Kerana tempat pelaksanaannya lebih umum.
 
Selain itu, tawaf adalah rangkaian ibadah yang lebih kerap diulang. Tawaf Qudum disyariatkan kepada orang yang baru tiba di Makkah. Tawaf Wadak disyariatkan bagi orang yang akan keluar dari kota Makkah setelah melaksanakan ibadah haji. Selain adanya tawaf ifadhah yang merupakan salah satu rukun haji.
 
Secara khusus, keutamaan tawaf di Baitullah Rasulullah bersabda:“Barangsiapa yang mengelilingi rumah ini (Kaabah) tujuh kali, maka ia seperti memerdekakan seorang hamba”
 
Kesimpulannya kita dituntut untuk memperbanyakkan tawaf kerana ia adalah ibadah sunah yang diperintahkan. Terutama bagi orang yang datang ke Makkah. Banyak ulama berpendapat bahawa tawaf di Kaabah lebih utama daripada solat di Masjidil Haram, walaupun solat di sana itu amat penting.
 
Disunting daripada tulisan asal. Kredit kepada penulis asal.

No comments:

Post a Comment