Friday 20 September 2024

DUA TEMPAT BERBEZA HARI

 
Pulau Esok (Tomorrow Island - Big Diomede, Rusia) dan Pulau Semalam (Yesterday Island - Little Diomede, Amerika Syarikat) di yang terletak di Selat Bering dipisahkan hanya 3.8 kilometer, tetapi mempunyai hari dan tarikh berbeza.
 
Kedua-dua pulau ini dipisahkan oleh Tetapan Tarikh Antarabangsa, menawarkan perspektif unik di mana anda boleh menyaksikan hari Isnin di satu pihak dan Ahad di sebelah yang lain dengan hanya berjarak 3.8 kilometer. Landskap yang menarik ini mempamerkan kedekatan Rusia dan Amerika Syarikat menjadikannya pengalaman geografi yang luar biasa.
 
Kepulauan Diomede, yang terdiri daripada Big Diomede (Pulau Esok) dan Little Diomede (Pulau Semalam), membentangkan kes perbezaan geografi dan masa yang menarik. Terletak di Selat Bering, pulau-pulau ini bukan sahaja dipisahkan oleh sempadan antarabangsa tetapi juga oleh perbezaan masa yang ketara. Mari kita selidiki butirannya.
 
Diomede Besar (Pulau Esok) adalah milik atau sebahagian negara Rusia. Big Diomede ialah titik paling timur negara tersebut. Pulau ini sebahagian besarnya tidak berpenghuni, berfungsi sebagai pangkalan tentera dan stesen cuaca.
 
Pulau ini pada asalnya didiami orang asli Inupiat. Namun penduduk telah dipindahkan berikutan penubuhan pangkalan tentera pada tahun 1948.
 
Diomede Kecil (Pulau Semalam) adalah milik Amerika Syarikat. Little Diomede adalah sebahagian daripada Alaska. Pulau ini mempunyai penduduk kira-kira 100 orang orang asli Inupiat, yang menjalani gaya hidup tradisional yang tertumpu pada memburu dan mengukir gading.
 
2. Perbezaan zon waktu 21 jam
Perbezaan masa yang ketara antara kedua-dua pulau yang terletak berdekatan ini disebabkan oleh Garis Tarikh Antarabangsa (IDL). IDL ialah garis khayalan yang berjalan kira-kira di sepanjang meridian 180°, berfungsi sebagai "garis persempadanan" antara dua tarikh kalendar berturut-turut.
 
Apabila Amerika Syarikat membeli Alaska daripada Rusia pada tahun 1867, sempadan baharu yang dilukis memisahkan Kepulauan Diomede. Diomede Besar berakhir di sebelah barat IDL, dan Diomede Kecil di sebelah timur.
 
Akibat “dipisahkan” oleh Garis Tarikh Antarabangsa, akan dianggap satu perbezaan yang ketara daripada segi masa. Sebagai contoh, Isnin di Little Diomede, sudah menjadi hari Selasa di Big Diomede, walaupun jarak antara kedua-duanya hanya kira-kira 3.8 kilometer.
 
 
Little Diomede (Pulau Semalam) mencerminkan kedudukannya "di belakang" dalam masa berbanding jirannya. Dari perspektif Diomede Besar, Diomede Kecil pada asasnya berada dalam "semalam."
 
Jelas sekali, ciptaan manusia seperti zon waktu dan sempadan boleh mencipta perbezaan yang menarik biarpun pada hakikat sebenarnya tiada “perbezaan” yang ketara.

No comments:

Post a Comment