Perbalahan
antara Filipina dan Malaysia mengenai siapa yang berhak memiliki
Sabah masih belum selesai daripada kaca mata Filipina. Bagi Filipina
isu pemilikan ke atas Sabah masih tergantung, tiada penyelesaian muktamad, tetapi pendirian Malaysia jelas menganggap kes ini telah selesai berdasarkan keputusan rakyat Sabah sendiri yang memilih untuk bergabung dalam Malaysia.
Punca
Perbalahan
Isu
asas siapakah berhak ke atas Sabah? Filipina mendakwa memperoleh kuasa memerintah Sabah daripada Kerajaan Sulu, manakala Malaysia peroleh kuasa perintah Sabah daripada Kerajaan British. Inggeris mendapat kuasa daripada Syarikat Inggeris Borneo Utara yang mendapatkannya daripada Overbeck & Dent [Penerima hak-hak & Keistimewaan-keistimewaan tertentu] yang dikurniakan oleh Sultan Sulu (Sultan Muhammad Jamalul Alam) berdasarkan dokumen ditandatangan pada 22 Januari 1878.
Berdasarkan
dokumen tersebut, Filipina nyatakan hak dan keistimewaan yang diperoleh Overbeck & Dent sebagai satu lease [penyewaan], bukan cession [penyerahan] seperti didakwa Inggeris dan kemudian oleh Malaysia sebagai penyerahan [penjualan]. Dokumen tersebut ditulis dalam Bahasa Melayu-Arab, masalah timbul apabila terdapat dua versi terjemahan dokumen tersebut:
Terjemahan
Maxwell-Gibson dalam Treaties and Engagements Affecting the Malay States and Borneo, terjemahan cession dan dianggap oleh Filipina sebagai tidak betul. Tajuk terjemahan: Grant from the Sultan of Sulu to Baron de Overbeck and Alfred Dent Esquire of Certain Territories and Lands on the Mainland of the Island of Borneo, dated 22nd January 1878.
Terjemahan
Prof. Conklin, leasedan ini diakui oleh Filipina sebagai betul. Tajuk
terjemahan: Grant by the Sultan of Sulu of a Permanent Lease Covering his
Lands and Territories on the Island of Borneo, dated 22nd January 1878.
Berdasarkan terjemahan
berbeza inilah tuntutan tersebut bermula. Ekoran itu kerajaan Filipina meminta
dibuat satu terjemahan lain dan kali ini dibuat oleh waris Sultan Jamalul
Kiram dan pakar Bahasa Belanda yang menterjemah sebagai 'penyewaan'.
Masalah
sama ada penyewaan atau suatu pengurniaan yang mutlak (penyerahan) adalah
suatu perkara semantik, apa yang patut menentukannya ialah hasrat rakyat Sabah
sendiri.
Sebenarnya
pada 22 Januari 1878 bukan dokumen tersebut sahaja ditandatangani, tetapi
terdapat satu lagi dokumen yang mengesahkan pelantikan Overbeck sebagai 'Raja
Sandakan'.
Dua
dokumen tersebut masing-masing tentang penggunaan tanah dan kuasa
untuk berkerajaan di wilayah Borneo Utara. Dokumen kedua ini sering diabaikan
dalam pertikaian, maka perbalahan hanya berkisar tentang soal cession atau lease sahaja.
Tinjauan
Kedua-dua Versi Perjanjian 1878
Asasnya
selain soal cession atau lease kedua-dua versi adalah sama
[keluasan, jumlah bayaran - $5,000 dibayar setiap tahun], tapi dalam
versi cession dinyatakan sebagai ganti rugi [pampasan] kerana perihal
melepaskan hak.
Versi
kedua menyatakan bayaran sebagai rental atau sewa. Kedua-dua
versi menyatakan:
- Wilayah
ini tidak akan dipindahkan milik tanpa persetujuan kerajaan Inggeris.
- Jika
wujud sebarang perselisihan antara kedua-dua pihak, maka perkara tersebut harus
dirujuk kepada Konsul General Inggeris di Borneo/Brunei.
- Syarat
terakhir menyatakan jika Sultan Sulu perlukan sebarang bantuan atau berada
dalam kesusahan, maka pihak satu lagi perlu membantu baginda.
Jadi
pihak Sultan Sulu lebih beruntung sebab di samping mendapat bayaran
tahunan sebanyak $5,000 juga bantuan Inggeris jika perlu.
Isu
berkaitan dengan cession atau lease ini mendapat ulasan seorang penulis
Filipina - Quiason yang mempertikai penggunaan istilah cession oleh
Prof. Tregonning - Under Chartered Company Rule, yang
cenderung menyamakan erti cession dengan lease.
Kesan
Perjanjian
Satu
hal yang menghairankan para pengkaji ialah dokumen perjanjian
tersebut tidak ditandatangani oleh Rumah Bicara Sultan [Majlis bagi Datu-Datu/Hereditary
Lords] seperti sepatutnya. Nama-nama mereka juga tidak disebut dalam perjanjian
tersebut. Ini adalah suatu perkara memeranjatkan menurut Prof.
T.Otley Beyer seorang pakar sejarah Filipina.
Perjanjian
penyerahan tersebut ringkas yang menyerahkan kepada Overbeck dan satu
pembayaran tahunan yang tidak ditetapkan satu masa penamat, menunjukkan
ianya penyewaan selama-lamanya.
Jika
perjanjian tersebut adalah satu penyerahan sovereignty kepada Overbeck kenapa pula beliau perlu sediakan dokumen kedua? Jadi dalam hal ini jelas bahawa kuasa kerajaan hanya diamanahkan kepada Overbeck sebagai Raja Sandakan dan boleh ditarik balik. Overbeck pula telah mendapat tandatangan Sultan dalam perjanjian tersebut melalui ancaman Tentera Laut British dengan ancaman mahu memusnahkan Sulu.
Latar
belakang yang membawa kepada Perjanjian 1878
Tarikh
penting 1704 apabila Sultan Brunei menganugerahkan wilayah Borneo Utara kepada Sultan Sulu sebagai satu ganjaran sebab memberi bantuan ketenteraan dalam perang saudara merebut takhta kesultanan Brunei.
Dulu
seluruh Sabah adalah milik Brunei dan diserahkan kepada
British sedikit demi sedikit. Selama 1.5 kurun hak pemilikan Sabah
tidak pernah dipersoal.
Pada
1865 seorang warga Amerika Syarikat bernama Charles Lee Moses mengadakan satu
perjanjian dengan Sultan Brunei. Pada 19 September, Moses memindahkan
[menjual] kesemua haknya kepada Joseph Torrey dan kawan-kawan. Mereka
mendirikan American Trading Company of Borneo dan dirikan
penempatan di tepi Sg. Kimanis. Torrey kemudian menjual haknya kepada
Overbeck.
Dalam
perkembangan lain, salah satu usul untuk memperbaharui perjanjian
berkenaan telah ditolak oleh Sultan Brunei sebab mereka gagal membayar kepada
Sultan. Penolakan Sultan menyebabkan Overbeck mencari rakan
kongsi dan menemui Alfred Dent sebagai rakan kongsi.
Setelah
itu Overbeck diberitahu oleh Konsul British di Labuan - William Treacher -
bahawa wilayah tersebut ketika itu milik Sultan Sulu. Overbeck
berjaya membuat perjanjian dengan Sultan Sulu yang ketika itu menghadapi
banyak masalah termasuk serangan Sepanyol dari utara.
Perkembangan
sehingga akhir 1960-an
Dalam
perjanjian pada 22 Januari 1878, Overbeck dan Dent disyaratkan
membayar kepada Sultan Mohammad Jamalul Alam $5,000 – Malayan setiap
tahun dan jumlah tersebut ditambah menjadi $5,300 pada 1903. Sejak
1878 pembayaran tahunan tersebut dibuat hingga 1936 sahaja apabila Sultan
Jamalul Kiram mangkat.
Bayaran
pada 1936 tergantung sebab Syarikat Inggeris Borneo Utara mahu memastikan
siapakah sebenarnya yang layak menerima wang tersebut. Sebab Sultan Jamalul
Kiram tiada anak, maka baginda mewasiatkan hartanya di
Filipina dan Borneo Utara kepada saudara maranya.
Pada 18
Disember 1939, Hakim Besar Macaskie [Sabah] putuskan 9 warisnya
berhak mendapat $5,300 secara tahunan. Hakim juga menetapkan bahawa kuasa memerintah diwarisi oleh kerajaan Filipina dan inilah yang menyebabkan Filipina menuntut Sabah.
Semasa
zaman pendudukan Jepun, segala pembayaran tergendala. Pada
1946, Syarikat Borneo Utara menyerah atau memindahkan
hak dan kuasanya kepada Borneo Utara dan kepada kerajaan
British.
Selanjutnya
waris-waris Sultan mengisytiharkan pada 25 November 1957 bahawa
mereka tidak mengakui Borneo Utara sebagai sebahagian daripada tanah jajahan
Inggeris dan membatalkan lease 1878 yang berkuatkuasa
pada 22 Januari 1958.
Pada
27 Mei 1961, Perdana Menteri Tanah Melayu, Tunku Abdul Rahman mengumumkan gagasan
Malaysia di Singapura dan ini menimbulkan protes daripada
waris-waris Sultan Sulu.
James
Ongkili menyatakan kerajaan Sulu tidak wujud secara perlembagaan ketika itu.
Pada 1962, waris-waris Sultan Sulu mengemukakan surat kepada kerajaan
Filipina keinginan mereka untuk melihat wilayah Borneo Utara sebagai
sebahagian daripada Filipina.
Pada
12 September 1962, Sultan Mohammad Ismail Kiram dengan rasmi menyerahkan kuasa
memerintah Borneo Utara kepada kerajaan Filipina.
Pada
12 Julai 1963, kerajaan British membatalkan kuasanya ke atas Borneo Utara,
Sarawak dan Singapura untuk memberi laluan kepada pembentukan Malaysia. Sebagai
langkah untuk mengelak perbalahan, perjumpaan antara
Filipina dan Malaysia diadakan di Manila pada 31 Julai 1963. Maka
ditandatangani Manila Accord yang menyatakan pengesahan ketiga-tiga pihak
[Republik Indonesia, Filipina dan Malaysia] tentang self
determination penduduk di wilayah Borneo.
Pembentukan
Malaysia pada 16 September 1963 ekoran pengesahan Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu (PBB) tentang keinginan majoriti penduduk Borneo menyertai Malaysia
tapi Filipina tetap tidak terima ketetapan PBB itu dan tetap menuntut
Sabah.
Perundingan
di Bangkok pada 15 Julai 1968 tidak berjaya menyelesaikan masalah ini.
Pada
Oktober 1968, Filipina membawa isu Sabah ke PBB oleh Narciso Ramos supaya
diselesaikan oleh Mahkamah Dunia (World Court). Hubungan
Malaysia dan Filipina tegang sebab rundingan di Bangkok gagal.
Ketegangan
tersebut menjadi lebih parah lagi setelah Presiden Marcos menandatangani
dan mengesahkan satu Congressional Bill, menyatakan Sabah merupakan
sebahagian daripada wilayah Filipina pada 18 September 1968.
Ini
membawa kepada penggantungan diplomatik Malaysia-Filipina hingga 16 Disember
1969 apabila Persidangan Menteri-menteri ASEAN diadakan di Malaysia. Kedua-dua
negara bersetuju untuk memulihkan hubungan dan memulakan hubungan
baik sementara tuntutan tersebut diselesaikan.
Pandangan
Orang Malaysia
Filipina
harus sedar Malaysia tidak berniat menyerahkan Sabah kepada sesiapa pun sebab
rakyat Sabah sendiri telah menunjukkan kehendak mereka untuk menyertai
Malaysia.
Berdasarkan
penjelasan didapati Filipina sengaja tidak mahu mengakui kedudukan Sabah
atas sebab-sebab politik dalam negeri terutama semasa pemimpinnya berdepan
dengan masalah.
Contohnya
tuntutan semasa Marcos dan Macapagal dibuat bermotifkan politik bukan
kedaulatan wilayah. Malaysia tidak menyahut seruan Filipina
supaya menyerahkan perbalahan ke Mahkamah Dunia di The Hague, Belanda
sebaliknya berdiam diri sebab jika Malaysia menyahut seruan Filipina
bererti Malaysia mengakui hak Filipina dan meragui hak sendiri ke
atas Sabah. Mahkamah Dunia hanya boleh mempertimbangkan isu ini jika kedua-dua
belah pihak bersetuju membawanya ke The Hague.
Ketua
Menteri Sabah [Peter Lo] pada 1962 menyatakan orang Sabah rata-rata tidak mahu
kerajaan pusat mengadakan rundingan dengan kerajaan Filipina mengenai
tuntutan tersebut dan berpegang teguh kepada prinsip self
determination, iaitu tidak mahu menjadi sebahagian dari Filipina.
Pendirian
Rakyat Filipina dan Pendapat Lain
Pendirian
kerajaan Filipina tidak selaras dengan rakyatnya. Rakyat tidak memahami isu
tersebut dan tidak sebulat suara menyokong Filipina. Hanya segolongan
kecil orang tertentu sahaja terutamanya ahli politik yang berusaha untuk
mendapatkan Sabah.
Macapagal melaungkan
tuntutan tersebut berasaskan hasrat untuk membawa keuntungan
politik kepada diri sendiri dan dalam negeri ketika itu.
Tuntutan Macapagal disokong segolongan wartawan yang tertarik dengan tujuan
nasionalis, golongan yang menjaga kepentingan sendiri dan ahli-ahli
politik.
Kesimpulan
Penduduk
Sabah telah menyatakan pendirian untuk menyertai Malaysia. Pihak Filipina harus
menghormati prinsip self determination yang
dibuat oleh rakyat Sabah.
Sepanyol
yang menakluk wilayah-wilayah Sultan Sulu, melalui satu protokol yang
ditandatangan di Madrid 1885 telah melepaskan semua tuntutannya ke atas hak
memerintah wilayah Borneo yang dimiliki Sultan Sulu sebelumnya kepada kerajaan
British.
Dalam
hal ini jika tuntutan Sultan Sulu itu sah dan pengurniaan itu
bersifat penyewaan, tetapi nampaknya kerajaan Sepanyol sebagai penjajah wilayah
tersebut telah menamatkannya.
Jadi
oleh kerana kerajaan Filipina adalah pengganti kepada Sepanyol (sebelum itu
Amerika Syarikat) maka mereka tiada hak lagi untuk menuntut Sabah.
Tuntutan
Filipina berdasarkan Perjanjian-Perjanjian 1878 sahaja tidak cukup sebab
banyak kelemahan dalam perjanjian tersebut. Wilayah yang sepatutnya dituntut
pula bukanlah seluruh Sabah tetapi hanya sebahagian kecil sahaja dari Sabah
berdasarkan perjanjian 1878, seperti dalam gambar.
Bandingkan
dengan ketetapan oleh Jawatan kuasa Dewan Luar Negeri Filipina yang memasukkan seluruh Sabah ke dalam Peta Pasport Filipina yang baru.
Profesor
Madya Dr. Nazarudin Zainun
Bahagian
Sejarah,
Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan,
USM
No comments:
Post a Comment