Jenayah aqidah adalah kesalahan
berkaitan kepercayaan, keyakinan, dan keimanan.
Perkataan aqidah akan merujuk
kepada perihal keimanan, kepercayaan serta keyakinan. Ini juga bermakna, bahawa
perkataan aqidah adalah sinonim dengan perkataan keimanan atau iman.
Firman Allah SWT bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal-amal saleh, mereka
diberi petunjuk oleh Tuhan mereka karena keimanannya di bawah mereka mengalir
sungai-sungai di dalam syurga yang penuh kenikmatan. (Surah Yunus,
ayat 9).
Aqidah dan keimanan itu merupakan
dua istilah yang mempunyai konotasi makna yang sama dan dengan itu kedua-duanya
boleh ditukar gantikan penggunaannya.
Dalam
Kamus Dewan, Edisi Ketiga, jenayah bermaksud perbuatan kejahatan (seperti
mencuri, merompak, membunuh dan lain-lain lagi) yang salah di sisi
undang-undang, perbuatan salah di sisi undang-undang, perbuatan criminal.
Aqidah pula bermaksud kepercayaan,
keyakinan.
Jika kita lihat pengertian aqidah
menurut pandangan Islam, dari segi bahasa merupakan satu perkataan yang berasal
dari bahasa Arab. Makna literalnya merujuk kepada “ikatan kemas” atau ‘simpulan
mati” yang melambangkan adanya unsur-unsur makna macam kekuatan dan keyakinan.
Firman Allah SWT bermaksud: “Allah
tidak menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk
bersumpah), tetapi Dia menghukum kamu disebabkan sumpah-sumpah yang kamu
sengaja, Maka kaffarat (melanggar) sumpah itu, ialah memberi Makan sepuluh
orang miskin, iaitu dari makanan yang biasa kamu berikan kepada keluargamu,
atau memberi pakaian kepada mereka atau memerdekakan seorang budak. barang
siapa tidak sanggup melakukan yang demikian, Maka kaffaratnya puasa selama tiga
hari. yang demikian itu adalah kaffarat sumpah-sumpahmu bila kamu bersumpah
(dan kamu langgar). dan jagalah sumpahmu. Demikianlah Allah menerangkan
kepadamu hukum-hukum-Nya agar kamu bersyukur (kepada-Nya)” (Surah al-Maidah,
ayat 89).
Dari segi istilah, apabila aqidah
diangkat menjadi istilah khusus atau teknikal, maka secara umumnya merujuk
kepada kepercayaan dan keyakinan yang cukup pasti terhadap sesuatu tanpa ada
sebarang rasa syak serta keraguan.
Oleh itu, dalam perspektif Islam,
istilah aqidah atau iman dalam konteks teknikal ini tidak cukup untuk menjadi
boleh diterima sekiranya ianya hanya terungkap dalam pengisytiharan luaran
semata-mata, kerana dalam kehidupan pada hari ini cukup ramai sekali golongan yang
hanya mengisytiharkan secara zahir bahawa mereka beriman sedangkan di hati
mereka sedikit pun tidak wujud walau sekelumit iman tersebut.
Firman Allah SWT: “Di
antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan hari
kemudian," pada hal mereka itu Sesungguhnya bukan orang-orang yang
beriman. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman. Padahal
mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sedar. (Surah
al-Baqarah, ayat 8-9).
Istilah aqidah atau iman yang tulen
itu, dalam pandangan Islam tidak juga hanya merujuk kepada penunaian serta
pelaksanaan tugas-tugas atau syiar tertentu seperti selayaknya dilaksanakan
oleh kalangan orang yang memiliki aqidah. Kerana terdapat ramai kalangan dajal
yang hanya bermuka-muka dan menunjuk-nunjuk melakukan perkara kebaikan,
sedangkan hatinya penuh dengan kedurjanaan dan tidak ada keikhlasan terhadap
Allah SWT
Firman Allah SWT: “Sesungguhnya
orang-orang munafik itu menipu Allah, dan Allah akan membalas tipuan mereka.
dan apabila mereka berdiri untuk shalat mereka berdiri dengan malas. mereka
bermaksud riya (dengan shalat) di hadapan manusia. dan tidaklah mereka menyebut
Allah kecuali sedikit sekali. (Surah an-Nisa, ayat 142).
Allah SWT telah
mengangkat martabat manusia lebih tinggi berbanding dengan makhluk ciptaan
Allah yang lain melalui pengurniaan akal fikiran. Keberadaan akal membolehkan
manusia berfikir mencari kebenaran hidup.
Malangya, masih ramai manusia tidak menggunakan akal fikiran kurniaan
Allah SWT yang menyebabkan pegangan aqidah terpesong.
Oleh sebab itu, umat Islam di Malaysia sering dikejutkan dengan berita-berita
yang menjurus kepada keruntuhan aqidah seperti isu ajaran sesat dan keprcayaan
kurafat.
Situasi ini tidak wajar dipandang mudah, sebaliknya satu masalah yang cukup
serius dan amat membimbangkan umat Islam seandainya tidak dibendung dan diatasi
dengan segera oleh pihak yang bertanggungjawab.
No comments:
Post a Comment