Maqasid
(matlamat atau tujuan) syariah. Bersesuaian dengan sifat syariah yang benar,
lurus dan tepat, syariah Islam dilaksanakan bertujuan untuk membawa kebaikan dan
menjauhkan keburukan.
Inilah
fokus utama tujuan syariah. Apabila manusia menerima pakai syariah Islam
sebagai dasar perundangan sama ada bagi menjelaskan hak dan tanggungjawab
sesama mereka atau sebagai kaedah penyelesaian pertikaian di antara pihak yang
bertikai, sudah pasti tujuan syariah ini akan dapat direalisasikan.
Kebaikan
dan penghindaran daripada keburukan yang datang seiring dapat dilihat dan
dimanifestasikan dalam sekurang-kurangnya lima tujuan syariah iaitu:
1. Memelihara agama. Merupakan perkara utama yang ditegaskan menurut susunan tujuan
syariah. Islam datang untuk membebaskan minda dan kepercayaan manusia daripada
belenggu khurafat, tahyul, kemunafikan dan kesyirikan.
Islam
mengajak manusia beriman kepada Tuhan yang Satu dan Esa iaitu Allah SWT dan
perkara-perkara yang berkaitan dengannya serta menjauhi anasir-anasir syirik
dengan menjelaskan pelbagai panduan unluk melaksanakan ketaatan kepada Allah SWT.
Firman
Allah SWT dalam Surah al-lkhlas ayat 1-3 bermaksud: "Katakanlah wahai
Muhammad, Allah itu Satu. Allah tempat tumpuan (meminta). Dia tidak beranak dan
tidak diperanakkan dan tidak ada sesuatu pun yang menyamai denganNya".
Pada
masa yang sama, Allah SWT telah mensyariatkan dakwah dan jihad sebagai
pendekatan yang afirmatif untuk kelangsungan pemeliharaan kesucian dan
kepercayaan terhadap agama Islam.
Firman
Allah SWT dalam Surah All Imran ayat 10 yang bermaksud: “Kamu adalah umat yang
terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada yang makruf dan
mencegah daripada yang mungkar, dan kamu beriman kepada Allah.".
2. Menjamin keselamatan nyawa. Syariah Islam juga datang untuk menjamin
keselamatan nyawa dan anggota tubuh badan manusia. Justeru itu, Islam telah
mewajibkan setiap individu untuk menjaga keselamatan diri masing-masing dan
pada masa yang sama melarang keras perbuatan yang boieh mengancam keselamatan
nyawa diri sendiri atau orang lain.
Firman
Allah SWT dalam Surah al-Maidah ayat 32 yang bermaksud: "Dan sesiapa yang
memelihara kehidupan seseorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara
manusia semuanya."
Firman
Allah SWT lagi dalam Surah al-Anam ayat 151 yang bermaksud: "Danjanganlah
kamu membunuh jiwa yang diharamkan oleh Allah (membunuhnya) melainkan dengan
sesuatu (sebab) yang benar.".
3. Menjamin kemurnian akal. Salah satu keistimewaan yang dianugerahkan oleh
Allah SWT kepada manusia dan tidak dianugerahkan kepada makhluk yang lain ialah
akal dan kekuatan berfikir.
Melalui
keistimewaan inilah manusia diberikan status sebagai khalifah untuk memakmurkan
bumi bersesuaian dengan ketentuan dan perintah Allah SWT. Melaluinya manusia
dapat mengeksploitasi segala anugerah alam untuk kesejahteraan manusia.
Bersesuaian
dengan tujuan ini dan agar akal dapat berfungsi dengan sewajamya, syariah Islam
telah menegaskan mengenai kepentingan untuk menuntut dan menguasai ilmu
pengetahuan.
Firman
Allah SWT di dalam Surah al- Alaq ayat 1-2: "Bacalah dengan nama Tuhanmu
yang telah mencipta. ". Dalam Surah
al-Mujadalah ayat 11, Allah SWT menegaskan: "Diangkat oleh Allah
orang-orang yang beriman daripada kamu dan orang-orang yang diberi ilinu dengan
beberapa darjat.".
Akal
akan bertindakbalas melalui pelbagai ilmu yang dimiliki. Jika akal manusia
tidak diisi dengan ilmu pengetahuan, ianya akan mengakibatkan kepada kelemahan
kekuatan berfikir.
Jika
ini terjadi, manusia akan mensia-siakan fungsi kemanusiaan dan kekhalifahannya.
Kehidupan meraka akan menjadi rendah nilaianya dan kadangkala lebih hina
daripada haiwan yang hanya hidup untuk rnakan, minum dan memuaskan hawa nafsu
sahaja.
Firman
Allah SWT dalam Surah al-Arafayat ayat 179 yang bermaksud: “Dan sesungguhnya
Kami jadikan untuk (isi neraka jahanam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka
mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah)
dan mereka mempunyai mata tetapi tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda
kekuasaan Allah).”
Syariah
Islam juga dalam usahanya menjamin kewarasan dan kekuatan berfikir telah
mengharamkan sebarang bentuk perlakuan yang boleh untuk menjejaskan fungsi
akal.
Lantaran
itu Allah SWT mengharamkan arak dan sesuatu yang memabukkan. Firman Allah SWT dalam
Surah al-Maidah ayat 90 bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman,
sesungguhnya (meminum) khamar, berjudi, menyembah berhala dan bertenung nasib
adalah perbuatan keji daripada perbuatan syaitan, makajauhilah
perbuatan-perbuatan itu.".
4. Menjaga maruah diri. Kemuliaan dan keperibadian seseorang amat penting dalam
kehidupan setiap individu. la berkait rapat dengan kehormatan dan maruah diri.
Lantaran
itulah syariah Islam amat mementingkan persoalan ini. Malah Islam sendiri,
antaranya dibina di atas akhlak yang mulia.
Lihatlah
kepada kesan kewajipan bersolat, berpuasa, mengeluarkan zakat, menunaikan
ibadat haji dan lain-lain lagi. Semua ibadat ini jika ditunaikan dengan penuh
ketertiban akan dapat membentuk ketinggian dan kemuliaan akhlak.
Pada masa yang sama, jika diperhatikan tegahan dan larangan Allah SAW ianya
mempunyai tujuan yang satu iaitu untuk menghindarkan manusia daripada terjatuh
ke lembah kehinaan.
Perhatikanlah
kesan pengharaman zina, mengumpat, bercakap bohong, mencuri dan lain-lain lagi.
Lantaran ituiah, Allah SWT telah mengharamkan perbuatan-perbuatan ini.
Misalnya,
dalam soal pengharaman zina, Allah SWT telah berfirman dalam surah al-Isra ayat
32 yang bermaksud: "Dan janganlah kamu mendekati perbuatan zina,
sesungguhnya ia adalah perbuatan keji dan jalan yang salah".
5.
Menjamin pemilikan harta. Tidak dapat dinafikan bahawa kehidupan yang sempuma
bagi sesorang manusia juga amat berkait rapat dengan pemilikan dan penguasaan
terhadap harta.
Menyedari
hakikat inilah, syariah Islam telah menggariskan peraturan, hukum dan undang-
undangnya yang tersendiri dalam soal kehartaan. lanya dibincangkan secara
meluas di dalam displin dan bidangnya yang tersendiri yang dikenali sebagai
Fiqh Muamalat.
Umumnya,
bidang ini telah menggariskan prosedur-prosedur tertentu bermula sejak dari
usaha untuk memiliki, menguasai dan membelanjakan sesuatu harta.
Syariah
Islam menegaskan mengenai kepentingan untuk mencari kekayaan daripada nikmat
dan anugerah Allah SWT.
Firman
Allah SWT dalam Surah al-Qasas ayat 77 yang bermaksud: "Dan carilah dengan
apa yang dikumiakan oleh Allah kepada engkau untuk kebahagiaan Hari Akhirat dan
janganlah engkau lupa akan bahagianmu di dunia.".
Pemilikan
harta hendaklah diusahakan melalui cara dan pendekatan yang diharuskan. Dalam
hal ini, misalnya syariah Islam telah mengharuskan jual beli dan telah
mengharamkan riba.
No comments:
Post a Comment