Sekolah agama yang menawarkan pendidikan
agama dan Bahasa Arab mendapat sambutan di Kelantan selepas Perang Dunia Kedua.
Ketika itu semangat ingin mendapat pendidikan formal semakin membara.
Tambahan pula, semangat nasionalis semakin
meningkat apabila negara bebas cengkaman tentera Jepun. Gerakan ingin mencapai
kemerdekaan semakin tinggi yang antara lain memikirkan nasib bangsa yang
terbela melalui pendidikan.
Namun, apabila memasuki era 1970-an, aliran
sekolah agama semakin tepinggir. Minat orang ramai untuk menghantar anak-anak
mereka belajar di sekolah-sekolah agama mulai berkurangan.
Sistem pengajian yang sedia ada tidak lagi
dapat menghadapi pergolakan zaman yang berubah dengan begitu cepat sehingga ada
sekolah-sekolah agama bantuan (rakyat) yang terpaksa ditutup kerana ketiadaan
pelajar.
Minat orang ramai mulai tertumpu kepada sekolah menengah yang telah tumbuh di segenap pelusuk negeri yang pentadbiran dan kelengkapannya adalah lebih baik berbanding dengan sekolah-sekolah agama. Kadar kemerosotan sekolah-sekolah menengah mencemaskan terutama kedudukan negeri Kelantan sebagai pusat pengajian agama di rantau ini.
Antara sebab perkara ini terjadi ialah
sistem persekolahan agama yang berjalan sehingga penghujung dekad 1960-an
merupakan sistem lama yang telah berjalan semenjak selepas Perang Dunia Kedua
dan sudah tidak selari lagi dengan perkembangan zaman dan keperluan-keperluan
semasa.
Sijil yang didipeoleh pelajar sekolah agama
tiada nilai ekonomi untuk peluang mendapat pekerjaan, kecuali yang berkait
secara langsung dengan bidang agama. Pengurusan dan pentadbiran sekolah tidak
cekap, di samping peruntukan atau sumber kewangan yang amat terbatas.
Kebanyakan dasar diamalkan di sekolah agama
berjalan dalam bentuk semasa dan tanpa perancangan jangka panjang. Guru-guru
tidak terlatih dan tidak tetap. Kebanyakan guru, sekolah agama hanya sekadar
singgah mengajar sebelum mendapat tempat di sekolah-sekolah milik kerajaan atau
di tempat-tempat lain yang lebih terjamin.
Langkah-langkah awal bagi mengatasi masalah
tersebut ialah dengan memperkemaskan sistem persekolahan melalui beberapa cara.
Pada bulan Oktober 1967, Lembaga Peperiksaan Sijil Sekolah-Sekolah Agama
Kelantan di bawah peraturan Majlis Agama Islam Kelantan telah ditubuhkan.
Penubuhan lembaga ini dimaksudkan bagi
menyamaratakan nilai sijil sekolah-sekolah agama Negeri Kelantan yang sebelum
ini tidak diberi nilai dan pengiktirafan yang sama. Meskipun sekolah-sekolah
ini memakai sistem dan kurikulum yang sama, iaitu sistem dan kurikulum MAIK,
namun dalam amalannya nilai sijil yang dikeluarkan oleh masing-masing sekolah ini
tidak mendapat pengiktirafan yang sama.
Misalnya, terdapat sekolah yang sijilnya
diterima untuk memasuki Universiti Al-Azhar seperti Maahad Muhammadi dan
terdapat yang tidak. Bagi menyamaratakan nilai sijil ini supaya menjadi
seragam.
Pada tahun 1973, satu cadangan telah
dikemukakan kepada pihak kerajaan negeri agar ditubuhkan satu Jabatan Khas
untuk mengendalikan sekolah-sekolah agama yang diberi nama Jabatan Khas.
Kemudian, Jabatan ini diberi nama Jabatan
Sekolah-Sekolah Agama (JASA) Kelantan pada 1 Julai 1974 dan diletakkan di bawah
Yayasan Pengajian Tinggi Islam Kelantan.
Yayasan Islam Kelantan (YIK) diamanahkan
untuk menjalankan aktiviti-aktiviti pendidikan Islam dan pengajian bahasa Arab
di negeri Kelantan.
Hasil wujudnya YIK telah membawa kepada
pengambilalihan sekolah-sekolah agama yang selama ini ditadbir dan dibiayai
sendiri oleh pentadbir sekolah berkenaan. Tujuan pengambilalih itu bagi
membantu perkembangan dan pentabiran lebih lancar, terutama dari segi
kewangan.
Penubuhan YIK ternyata berjaya memugarkan
sistem pendidikan yang turut menawarkan mata pelajaran berkaitan ilmu Islam,
selain mata pelajaran akademik lain. Justeru peluang melanjutkan pelajaran
dalam pelbagai displin ilmu terbuka luas kepada pelajar lepasan sekolah YIK dan
peluang pasaran kerja juga tinggi.
Sekolah di bawah kelolaan YIK mendapat
sambutan pelajar sehingga permintaan memasukinya melebihi apa yang mampu
ditampung. Pelajarnya bukan sahaja dari Kelantan, bahkan seluruh
Malaysia.
Minat orang ramai mulai tertumpu kepada sekolah menengah yang telah tumbuh di segenap pelusuk negeri yang pentadbiran dan kelengkapannya adalah lebih baik berbanding dengan sekolah-sekolah agama. Kadar kemerosotan sekolah-sekolah menengah mencemaskan terutama kedudukan negeri Kelantan sebagai pusat pengajian agama di rantau ini.
No comments:
Post a Comment