Monday 24 May 2021

Kisah menantu main dengan bapa mentua

Ini kisah bapa mentua main dengan menantu. Tentu sekali menantu berasa terkejut apabila bapa mentua ghairah ajak main ketika suami tiada di rumah. 

Mulanya menantu menolak kehendak bapa mentua itu. Namun, akhirnya setelah dirayu dan dipujuk akhirnya menantu terpaksa mengalah. Jadi, tidaklah dikira sebagai kena paksa atau diugut jika tidak mahu mahu layan nafsu atau kehendak bapa mentua itu. 

Ini cerita menantu. 

Hubungan dengan bapa mentua memang mesra dan rapat. Aku hormat dan sayang bapa mentua. 

Bapak mentuaku masih gagah dan super hebat. Aku cukup berasa puas dapat layan kehendak bapa suamiku itu. Aku bangga jadi isteri penuhi nafsu orang tua. Siapa pun jika hari-hari kena pujuk pasti tergoda.

Sebelum aku meneruskan cerita ini, elok aku memperkenalkan diri dulu. Nama aku Aini (bukan nama sebenar) dan berusia 30 tahun. Aku tentunya sudah berkahwin, jika tidak mana mungkin aku ada bapa mentua. Aku sudah berkahwin sejak lima tahun lalu.

Namun, aku belum ada rezeki berpeluang menimang cahaya mata. Aku dan suamiku tidak ada masalah kesuburan. Aku dan suami kedua-duanya sihat dan tidak mempunyai masalah dalam soal hubungan suami isteri.

Sudah beberapa kali kami membuat pemeriksaan kesuburan dan keputusan yang diperoleh menunjukkan kami tidak mandul. 

Mungkin belum tiba masa untuk kami mempunyai zuriat. Hubungan suami isteri juga seperti pasangan lain. Semua berlaku dengan baik dan sempurna. 

Oh lupa hendak perkenalkan mengenai suamiku. Namanya Azam (bukan nama sebenar) berusia 35 tahun. Dia bertugas sebagai pegawai pemasaran di sebuah syarikat antarabangsa terkemuka. 

Jadi, sudah menjadi kebiasaan dia ditugaskan di luar kawasan, dan kadangkala pergi ke luar negara sehingga berminggu-minggu. 

Jadi, aku sudah terbisa tinggal bersendirian. Memang sunyi juga. Pernah aku menyuarakan kepada suami untuk meminta izin bekerja untuk mengurangkan kesunyian apabila ditinggalkan keseorangan. Namun, suamiku tidak mengizinkan. 

Namun, sejak dua bulan lalu aku tidak lagi berseorangan. Bapa mentuaku yang tinggal di kampung akan datang menemaniku apabila suamiku pergi tugasan luar yang agak lama. 

Bapa mentuaku tidak keberatan kerana dia pun tinggal seorang diri di kampung setelah ibu mentuaku meninggal kira-kira setahun lalu. Abang ipar dan adik iparku semua sudah berkeluarga dan tinggal berasingan. 

Aku pernah mencadangkan agar bapa mentuaku tinggal terus denganku. Tetapi, dia tidak bersetuju kerana tidak mahu tinggal rumah di kampung kosong tidak terurus dan kebun buah-buahan pula perlu penjagaan. Katanya cukuplah dia datang sekali sekala apabila suami aku ditugaskan di luar kawasan. 

Bapa mentuaku berumur 60 tahun. Tubuhnya masih kuat dan tidak mengidap penyakit bahaya atau kronik. 

Mungkin amalan kerja kampung dan gaya hidup sihat menyebabkan kesihatan bapa mertuaku terjaga. Dia tidak merokok dan mengamalkan makan ulam serta herba asli. Masih sihat dan mampu melakukan tugas seperti kebanyakan orang berusia 40-an.

Suami aku ditugaskan berkursus di luar negara selama sebulan. Syarikatnya ada mengeluarkan produk baru. Jadi, suamiku perlu mengikut kursus untuk memahami selok belok mengenai produk baru ini. 

Untuk menemani aku yang keseorang, bapa mentuaku dari kampung datang tinggal di rumahku. 

Suatu petang, aku terkejut apabila bapa mertuaku ajak main. Katanya sudah lama dia tidak main. Gian pula katanya. 

Aku jadi serba salah. Aku tidak biasa main dengan bapa mentua. Tambahan pula keadaan kesihatan aku tidak mengizinkan. Rasa tidak sedap badan.  

Jadi, aku jelaskan secara baik kepada bapa mentuaku. Dia terima alasanku, tetapi agak kecewa. 

Dia minta aku layan keinginannya pada masa lain bila aku bersedia. Aku rasa terperangkap dengan alasan yang aku berikan. Terpaksalah aku setuju untuk main dengannya pada masa lain.

Sejak hari itu aku lihat bapa mentuaku sering melakukan latihan ringan. Dibelinya tongkat ali mentah direbus sendiri untuk mendapat air. Katanya, tongkat ali asli lebih power, biarpun rasanya pahit dan tidak sedap untuk diminum. 

Namun, katanya demi untuk mendapat kekuatan untuk main dengan aku, dia sanggup minum air tongkat ali yang pahit itu.

Bapa mentuaku juga mula makan telur separuh masak bersama dengan madu. Katanya, madu dan telur separuh masak sumber tenaga yang baik untuk lelaki. 

Dia pula mencadangkan agar aku minum air kacip fatimah, Biar pulih kembali tenaga aku. Katanya, kalau aku sihat dan bertenaga, baru sedap main nanti.

Aku rasakan bapa mentua aku benar-benar serius hendak main dengan aku. Aku tidak boleh mengalah. Aku juga perlu bersedia dengan fizikal dan mental. Aku tidak boleh kalah. Aku kena bertarung habis-habisan dengan bapa mentuaku. 

Pada hari cuti, aku telah bersedia untuk main dengan bapa mentuaku. Pada petang itu maka terciptalah sejarah kali pertama aku bermain badminton dengan bapa mentuaku di padang di hadapan rumahku. 

Boleh tahan hebat bapa mentuaku. Termengah-mengah aku hendak membalas setiap pukulan bapa mentuaku. Aku lihat bapa mentuaku benar-benar puas.  

Sekian ceritaku main dengan bapa mentua. Aku betul-betul puas dapat main dengan bapa mentua. Lain kali aku tidak akan menolak lagi jika bapa mentua ajak main. 

No comments:

Post a Comment