Orang bukan Islam bebas melakukan cara hidup sendiri. Apa yang ditegaskan,
jangan orang Islam terikut-ikut dengan apa dilakukan bukan Islam. Kita
perlu menjauhi tempat yang berunsur pergaulan bebas dan berpakaian mendedahkan aurat.
Orang mendedahkan aurat itu tidak berdosa kerana mereka bukan beragama Islam,
tetapi yang menanggung dosa adalah orang Islam yang melihat aurat wanita. Begitu
juga dalam soal bersentuh-sentuhan lelaki perempuan. Bukan Islam tidak peduli perkara
itu dan tentulah mereka tidak akan menjaga adab-adab untuk mengelak bersentuhan.
Kebebasan dalam masyarakat berbilang
kaum bukan perkara mutlak. Sikap saling menghormati perlu dijadikan terus dalam
hubungan berbilang kaum. Bukan Islam sedar dan tahu orang Islam haram minum
arak dan menu mengandungi babi, maka mana-mana majlis yang dijemput orang Islam
bersama, kedua-dua hidangan itu mesti dielakkan.
Kedegilan bukan Islam menghidangkan
arak dan menu babi dalam majlis dihadiri orang Islam bukan isu hak kebebasan,
tetapi satu provokasi dan tidak menghormati sensitiviti agama lain.
Untuk bukti kuasa dan kedudukan Islam
di sisi Perlembagaan Persekutuan, orang Islam perlu memulau atau tidak
menghadiri mana-mana majlis yang terang-terang mencabar sensitiviti amalan
selalu umat Islam.
Pemimpin Islam perlu tegas dalam soal
ini dan tidak terikut-ikut budaya bukan Islam. Jika, bukan Islam ingin hidup
dalam budaya mereka, biarkan perkara itu diteruskan selagi tidak menyalahi
undang-undang, tetapi tindakan perlu diambil pemimpin Islam ialah tidak
menghadiri majlis-majlis yang nyata mengandungi aktiviti kemaksiatan.
Islam membenarkan hubungan atau kerjasama dengan bukan Islam
dengan syarat memberi kebaikan kepada umat Islam dan tidak terperangkap dengan
agenda buruk mereka. Jangan pula terikut-ikut dengan budaya dan cara hidup
mereka yang diwarnai maksiat. Pada mereka itu adalah budaya cara hidup dan
tidak ada salahnya.
Firman Allah: "Dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu
(perintahNya) di dalam al-Kitab (Al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar
ayat-ayat Allah diingkari dan diejek-ejek, maka janganlah kamu duduk (bergaul)
dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana
sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti
mereka." (Surah an-Nisa, ayat 140).
Kata al-Imam al-Qurtubi dalam menafsirkan ayat ini: “Ayat ini menjadi dalil
wajibnya menjauhi ahli maksiat apabila jelas kemungkaran mereka. Ini kerana
sesiapa yang tidak menjauhi mereka bererti reda dengan perbuatan mereka”.
No comments:
Post a Comment